Constituit în anul 1971, în cadrul ASE București, Departamentul de Marketing este astăzi parte integrantă a Facultății de Marketing. Pe parcursul celor peste cinci decenii de existența, Departamentul de Marketing s-a dezvoltat și a dobândit o valoroasă experiență și recunoaștere în mediului universitar și de afaceri din țara noastră.
Primul curs de marketing din România a fost inclus în planul de învățământ al A.S.E. București în anul universitar 1971/1972. Acest eveniment a fost o premieră atât pentru țara noastră, cât și pentru Europa de Sud-Est.
Apariția și evoluția Catedrei de Marketing au fost determinate de nevoia întreprinderii de a cunoaște mediul economico-social, de a anticipa și răspunde nevoilor și așteptărilor clienților efectivi și potențiali, asigurând implicit maximizarea profitului organizației și îndeplinirea altor obiective ale acesteia.
Existența Catedrei de Marketing a fost marcată de schimbări de natură administrativ-organizatorică, mutații care au reflectat locul și rolul acordate marketingului în cadrul societății românești, precum și contextul socio-politic românesc.
O privire retrospectivă asupra evoluției administrativ-organizatorice a Catedrei de Marketing permite reliefarea următoarelor momente:
Anul 1971. Înființarea Catedrei de Marketing, ca parte componentă a Facultății de Comerț.
Anul 1973. Departamentul de Marketing și Catedra de Economie a Comerțului Interior fuzionează, rezultând o nouă entitate, Catedra de Comerț-Marketing.
Anul 1985. În contextul reducerii numărului de catedre din ASE, are loc contopirea Catedrei de Comerț-Marketing și Catedrei de Merceologie. Este creată Catedra de Comerț și Merceologie, având în componența sa Colectivul de Marketing.
Anul 1990. Este reconsiderat procesul de constituire și funcționare a catedrelor din ASE. Devine astfel posibilă refacerea Catedrei de Marketing și redobândirea unei poziții semnificative în învățământul superior economic românesc.
Anul 2003. Departamentul de Marketing devine nucleul în jurul căruia este creată Facultatea de Marketing, din ASE București.
Anul 2011. Ca urmare a prevederilor Legii Educației Naționale nr. 1/2011, Catedra de Marketing a fost redenumită Departamentul de Marketing.
Cu un colectiv de aproape 40 de cadre didactice titulare, la care se adaugă un număr aproape egal de cadre didactice asociate, Departamentul de Marketing rămâne astăzi cel mai important centru academic de pregătire universitară din România și unul dintre cele mai mari din Europa de Sud-Est.
Evoluția Departamentului de Marketing a fost marcată de inițiativele manageriale, de contribuțiile didactice și științifice ale unor prestigioși șefi de departament și profesori universitari. Totodată, prin realizările în domeniul marketingului, ale tuturor membrilor săi, Departamentul a avut un rol major în dezvoltarea școlii românești de marketing.
La conducerea Departamentului de Marketing, s-au succedat următorii specialiști recunoscuți din domeniul marketing:
Profesor universitar doctor Constantin Florescu
Destinul său a fost legat de cel al Departamentului de Marketing, începând chiar de la înființarea acestuia, în anul 1971. Reputatul profesor s-a aflat la conducerea departamentului în perioada 1971-1983, precum și în perioada 1990-1995. Sub atenta sa coordonare, specializarea marketing s-a dezvoltat în cadrul planurilor de învățământ destinate studenților din ASE București.
Mentor al numeroaselor generații de studenți care au absolvit Academia de Studii Economice, prof. univ. dr. Constantin Florescu a fost totodată cel ce a creat și dezvoltat colectivul Catedrei de Marketing, care a contribuit la formarea ca specialiști în marketing a tinerelor cadre didactice care s-au alăturat catedrei în perioada de după Revoluția din 1989. Sub coordonarea sa a fost înființat, în cadrul Facultății de Comerț, programul de licență în Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice din București, program care se află în continuare în centrul ofertei educaționale a Departamentului de Marketing.
Reputat dascăl, cu o inegalabilă rigurozitate și capacitate analitică, prof. univ. dr. Constantin Florescu a fost distins de două ori cu premii, de Academia Română.
Profesor universitar doctor Vasile Mercioiu
În perioada 1983-1990, colectivul de specialiști în marketing din cadrul Catedrei Comerț-Merceologie și-a desfășurat activitatea sub conducerea profesorului universitar doctor Vasile Mercioiu, fost prorector al Academiei de Studii Economice din București, poziție pe care a ocupat-o în perioada 1976-1980.
Profesor universitar doctor Virgil Balaure
În perioada 1995-2004, la conducerea Catedrei de Marketing a fost ales prof. univ. dr. Virgil Balaure. Una dintre cele mai importante inițiative ale prof. dr. Virgil Balaure este crearea Facultății de Marketing, ce a admis prima generație de studenți în vara anului 2003. Domeniu distinct al activității organizațiilor, funcție integratoare la nivelul întreprinderii și în relația acesteia cu mediul dinamic al pieței, marketingul a dobândit astfel un statut distinct și în cadrul învățământului superior economic.
De asemenea, sub conducerea sa a fost inițiată colecția Biblioteca de Marketing, rezultat al parteneriatului dintre Departamentul de Marketing și Editura Uranus. Această colecție a reunit, începând din anul 2001, lucrări referitoare la domeniul marketingului și la diferite arii specializate: business-to-business marketing, cercetări de marketing, comportamentul consumatorului, comunicarea de marketing, gestiunea forțelor de vânzare, logistica, marketing agroalimentar, marketing direct, marketing internațional, marketingul serviciilor, marketing social-politic, marketing strategic, cybermarketing sau sisteme informatice de marketing. În această colecție au fost editate peste 50 de manuale universitare.
În anul 1998 au fost create două trasee distincte în cadrul specializării Marketing a Facultății de Comerț, respectiv “Politici de Marketing” și “Cercetări de Marketing”. Noile planuri de învățământ au inclus numeroase discipline predate în premieră în învățământul universitar de specialitate din România. Totodată, prof. univ. dr. Virgil Balaure a susținut crearea programului de masterat Marketing și comunicare în afaceri (începând din anul 2000), precum și a primului program de studii aprofundate din domeniul marketing.
Profesor universitar doctor Răzvan Zaharia
În perioada 2004-2008, conducerea Catedrei de Marketing a fost asigurată de prof. univ. dr. Răzvan Zaharia. Sub conducerea sa, planul de discipline didactice s-a îmbunătățit semnificativ (crescând de la 21 la 48), la fel ca și numărul de specialiști care și-au desfășurat activitatea în cadrul Catedrei. În această perioadă au fost lansate o serie întreagă de noi programe de master, precum Cercetări de marketing, Managementul marketingului, Relații publice în marketing, Marketing internațional (din anul 2004) și, nu întrâ din urmă, programul de master Marketing Online (în vara anului 2005), program care după anul 2011 avea să devină cel mai căutat program de master din cadrul Academiei de Studii Economice din București!
Ulterior, prof. univ. dr. Răzvan Zaharia a fost Cancelar al Academiei de Studii Economice din București, în perioada 2008-2011, Președinte al Senatului Academiei de Studii Economice, în perioada 2012-2016, iar din anul 2021 acesta este Directorul Școlii Doctorale de Marketing din cadrul Facultății de Marketing, ocupându-se de destinele viitorilor specialiști de vârf din domeniul marketing.
Profesor universitar doctor Laurențiu Dan Anghel
Începând cu anul 2008, conducerea Catedrei de Marketing a fost asigurată de prof. univ. dr. Laurențiu Dan Anghel. În această perioadă, Catedra, ulterior redenumită Departamentul de Marketing, a cunoscut cea mai mare extindere, atât în ceea ce privește numărul de cadre didactice titulare și cadre didactice asociate ce îndrumă tinerii în toate cele trei cicluri universitare (licență, masterat, doctorat), cât și în ceea ce privește numărul de discipline din domeniul marketing din oferta sa educațională (peste 90). În această perioadă au fost incluse în oferta educațională noi forme ale programului de licență de marketing (învățământ cu frecvență redusă, respectiv programul de licență cu predare în limba engleză) și de masterat (programele Cercetări fundamentale de marketing, Marketing și dezvoltare durabilă, Marketing și management în servicii publice, respectiv Managementul relațiilor cu clienții, program cu predare în limba engleză).
Astăzi, programele Facultății de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice din București sunt evaluate ca fiind cele mai valoroase la nivel național, atât de către organisme de acreditare naționale, cât și în cadrul clasamentelor universitare mondiale.